maanantai 20. lokakuuta 2014

Keittiöfysiikkaa työkurssilla

Työkurssilaiset toivoivat syyslomaa edeltävälle viikolle jotain hauskaa. Oma suunnitelmani oli teettää vanhojen yo-tehtävien mittauksia. Sain yhdistettyä oppilaiden toiveet omiin suunnitelmiini valitsemalla teemaksi keittiöfysiikan.

Syksyn 2014 yo-kokeen 2. tehtävässä perheenisä keittää mansikkakiisseliä. Kattilassa kuumennetaan vettä vakioteholla. Kiehuvaan veteen lisätään jäiset marjat ja kuumentamista jatketaan kunnes marjavesi kiehuu. Teimme vastaavan kokeen käyttämällä tietokoneeseen liitettyä lämpötila-anturia. Kuvaaja piirtyi mittauksen aikana suoraan LoggerProhon. Mittauksen sai halutessaan tehdä mansikoiden lisäksi jääpaloilla. Työ oli selvästi oppilaille mieleinen. Keittiövälineet ja mittaustekniikka sopivat hyvin yhteen. Mittausten aikana käytiin keskusteluja mansikkakiisselin reseptiikasta, kotitöiden jakamisesta ja sukupuolirooleista. Ohjeeseen kaivattiin perunajauhoja tai jotain liivatetta. Tehtävän perusteella jäi epäselväksi osasiko mies tehdä mansikkakiisseliä vai ei.



Kevään 1999 yo-kokeen 4. tehtävässä vedenkeitin asetetaan digitaaliselle keittiövaa'alle. Vedenkeittimeen kaadetaan vettä ja kansi jätetään auki. Keitin laitetaan päälle ja vaa'an lukema luetaan puolen minuutin välein. Vaa'an lukema on tehtävässä esitetty graafisesti ajan funktiona. Kuvaajan perusteella määritetään veden ominaislämpökapasiteetti ja ominaishöyrystymislämpö. Vedenkeitintehtävän mittausta tehdessä oppilaat kirjasivat tulokset suoraan LoggerProhon, joten tulosten analysointiin päästiin heti mittauksen päätyttyä. Omasta mittauksesta saatujen tulosten poikkeamat taulukkoarvoista oli helppo selittää, kun työ oli itse tehty ja nähty.



Keittiöfysiikan bonustehtävässä työvälineinä olivat mikroaaltouuni, lautanen ja vaahtokarkkeja. Vinkkejä fysiikkaan liittyvään kokeeseen sai hakea Youtubesta. Tiedonhaku, englannin kieli ja neuvottelutaidot näyttivät olevan hallussa, kun ryhmät suunnittelivat kokeitaan. Mikroaaltouunissa valmistui kauniisti laajentuneiden vaahtokarkkien lisäksi myös hieman kärähtäneitä. Havintoja selitettiin sekä fysiikan että kemian tiedoilla.



Oppilaiden mielestä fysiikan luokka muuttui keittiöfysiikan myötä tutkimuslaboratorioksi. Oppilaat kokivat tekevänsä jotain oikeaa työtä. Opettajaa ei tarvittu kuin tavaroiden roudaamiseen ja aloitusohjeiden antamiseen. "Me perustetaan tutkimusryhmä. Mee sää vaikka twiittaileen jotain."


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti