sunnuntai 14. elokuuta 2016

Uusi alku

Ajoin torstai-iltana harrastukseeni ja mietin seuraavana aamuna koittavaa uuden opetussuunnitelman ensimmäistä FY1-kurssin aloitusta. Miten osaan aloittaa uutta? Mitä fysiikka on? Mitä kerron ensimmäiseksi? Mikä on lukiofysiikan ydin? Piirretäänköhän me kuvaajia millimetripaperille? Millä sähköisen vastauksen kaavat kirjoitetaan? Koskahan ne osaa bootata koneensa Abitti-tikulta? Ajatusprosessini keskeytyi havaintoon sateenkaaresta. Pysäytin auton ja otin kuvan. Kurssin aloituskuva on tässä.



Koska fysiikka on kokeellista, suunnittelin ensimmäiselle kaksoistunnille kaksi työtä. Kurssin alkuun liittyvien pakollisten kuvioiden jälkeen oppilaat pääsivät varsin nopeasti aloittamaan mittaukset. Kokeellinen ryhmätyöskentely oli käynnissä, kun oppituntia oli kulunut 18 minuuttia.



Ensimmäisessä työssä mitattiin pallon putoamisaika. Työvälineinä olivat alelaarista löytyneet pallomeripallot ja oppilaiden omien puhelimien kellot. Tulokset käsiteltiin taulukkolaskentaohjelmalla.




Toisessa työssä oppilailla oli tehtävänä valmistaa viiteen mukiin eri lämpöistä vettä ja järjestää mukit kylmimmästä kuumimpaan. Ensin tehtiin ryhmässä suunnitelma ja toteutuksen jälkeen selvitettiin lämpötilat mittaamalla tehtävän onnistuminen.


Ensi viikolla lisää kokeellisuutta, mittaamista ja tulosten käsittelyä. Tykkään tästä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti